Marieke op het Strand, HSP, Den Haag, Marieke Verkerk, Intu√Įtie, cursus, Heel de natuur in jou, workshop, Van Hobbel naar H.I.P, hooggevoelig, luisterkind, luisterkind-afstemming, aarden, gronden, aardingsproducten, Earthing Nederland, kortingscode, alternatief advent vieren, HSP Challenge Maandje Minderen, Maya Inzichten spel, 2012 Inspiration cards, bijenvoedselbank, Pollinators, Corona, voor jezelf zorgen, healing garden, Dr Bates methode, bril..

SPIRI WIRI WOENSDAG ~ Elke dag mijn bril een uur afzetten

SPIRI WIRI WOENSDAG ~ De energie van je bril afzetten 👓

Ik heb hoge bijziendheid en elk jaar gaan mijn ogen weer een beetje achteruit. Drie weken geleden heb ik, na het lezen van het boek ‘Beter zien zonder bril’ uit 1978(!), toch echt besloten om elke dag een uur mijn bril af te zetten. (Zie de tekst op FB, is openbaar, inloggen hoeft niet). Het is d√© manier om je ogen rust te geven. Een bril zet je ogen vast en en zet alle oogspieren strak. En dat in mijn geval al 38 jaar lang! Je kunt je voorstellen hoe moe mijn ogen zijn. Al besefte ik me dat nog niet toen ik begon…

Marieke op het Strand, HSP, Den Haag, Marieke Verkerk, Intu√Įtie, cursus, Heel de natuur in jou, workshop, Van Hobbel naar H.I.P, hooggevoelig, luisterkind, luisterkind-afstemming, aarden, gronden, aardingsproducten, Earthing Nederland, kortingscode, alternatief advent vieren, HSP Challenge Maandje Minderen, Maya Inzichten spel, 2012 Inspiration cards, bijenvoedselbank, Pollinators, Corona, voor jezelf zorgen, healing garden, Dr Bates methode, bril.

Mijn saboteur tackelen

Ik dacht vooral hoe hou ik het vol om een uur mijn bril af te zetten. Het was me nooit eerder gelukt. Of eigenlijk dacht ik dat ik het niet kon. Ik dacht dat mijn zicht te onscherp was en dat er dus met mijn sterkte niets was om te doen zonder bril. Ik dacht dat ik het niet vol kon houden. Ik en discipline voor oefeningen gaan immers niet zo goed samen. Wat kon ik nou eenmaal doen?

Om mijn saboteur te tackelen, om het voor mezelf makkelijk te maken, heb ik een lijstje met mogelijkheden gemaakt van dingen die ik kan doen zonder bril. En die lijst werd tot mijn verbazing steeds langer. Er zijn heel veel dingen die ik kan doen zonder bril. Ik zou er veel meer tijd mee kunnen vullen. Gelukkig wel.

Wat is er nog meer mogelijk?

En ik ontdekte meer. Het bleef niet bij een uur mijn bril afzetten. Het ging ook om anders denken. Althans dat ontdekte ik onderweg. ‘Hoe hou ik het vol om mijn bril een uur af te zetten’, geeft andere energie dan ‘wat kan ik nog meer doen om mijn ogen te ontspannen’. De eerste energie is er √©√©n van, help, ik wil iets volhouden, hoe kan ik mezelf daarbij helpen. De tweede manier is er √©√©n van, ok√© en wat is er nog meer mogelijk. 🌟

Het helpt om te zwaaien (je lijf van links naar rechts en armen zwiepen mee), om te palmeren (handen voor je ogen houden), om te knipperen (liefst elke 3 seconde!) en om te zonnen (met ogen dicht in de zon kijken, ook goed voor de opname van vitamine D). Er zijn nek- en schouderoefeningen om het daar soepeler te maken zodat er meer zuurstof mijn hoofd in kan en dus de doorbloeding in mijn ogen verbeterd. Meer bewegen helpt. Op je voeding letten helpt. Zorgen dat je stresslevel daalt, helpt.

Alles is energie

Ik zat ineens niet aan een uur vast wat ik kon doen zonder bril. Er waren zelfs mogelijkheden waarbij ik mijn bril ook tussendoor kon afzetten. Het werd een veel holistischer benadering. Mijn hele lijf doet mee. Mijn denken doet mee. Mijn mindset doet mee. Dat had ik natuurlijk kunnen weten. Alles is energie. Wil je iets verbeteren dan werkt dit door op andere lagen. Wil je met iets aan de slag? Richt je dan niet op dat ene ding, op die ene oorzaak. Het is namelijk een onderdeel van een veel groter probleem. En al die facetten mag je meenemen. Natuurlijk wel in een tempo dat bij je past. Het mag stap voor stap. 👣

Wat gebeurt er? Ik voel me enorm moe. Mijn ogen zijn enorm moe. Mijn hoofd is enorm moe. Ongelooflijk wat een moeheid er in mij zit. Opgestapeld van 38 jaar lang een bril op mijn neus en daardoor mijn ogen volledig fixeren in plaats van ze soepel en beweeglijk houden. 😫
Ik laat de moeheid toe. Ik weet dat ik er doorheen moet. De moeheid mag er zijn. De moeheid mag eruit. Dus kan ik veel minder doen dan ik zou willen. En heb ik weer meer slaap nodig en dat is oké. Ik heb het ervoor over. Als dit betekent dat mijn ogen gezonder worden en ik een bril met minder sterkte nodig heb, dan heel graag. Herstel: als dit betekent dat mijn lijf gezonder wordt, dan heel graag.

Hoop!

Gelukkig merk ik met mijn scherpe bril op dat ik af en toe ineens scherper zie. Het werkt echt! Loop ik langs de tramhalte, kan ik de letters op het vertrekbord scherper lezen. Loop ik in het bos, zie ik sommige blaadjes scherper. Het is een klein verschil, maar een belangrijk begin. De tranen van geluk en misschien wel overwinning komen naar boven.

Kun je nagaan waar ik over een tijdje ben. Ik ben zo benieuwd. 😍 Wat zal de oogspecialist opkijken: mevrouw hoe kan dat, uw ogen zijn vooruit gegaan. Zij waarschuwde me al voor achteruitgang (recent onderzocht door het Radboudumc), voor gedoe en zelfs de eerste tekenen van bijvoorbeeld staar. Gelukkig weet ik inmiddels dat ook dat allemaal te verbeteren is met de Bates-methode.

Ook voor jou: weet in ieder geval dat het kan, dat je je ogen kunt verbeteren. De auteur van het boekje uit 1978 ging van -28 (dat heet bijna blind) naar zonder bril! Ik ga mijn best doen om van een bril met sterkte -12 naar veel minder te komen. Met een bril met sterkte met -6 zou ik al heel blij zijn.

PS. Mocht je meer willen weten over de methode en mijn ervaringen, stuur me gerust een mail. En google eens op Bates, natuurlijk zien zonder bril. Er zijn allerlei boeken en cursussen om beter te zien zonder bril. Er zal een wereld voor je open gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *