Marieke op het Strand, slaap, HSP, Den Haag, Marieke Verkerk, IntuĂŻtie, cursus, Heel de natuur in jou, workshop, Van Hobbel naar H.I.P, hooggevoelig, luisterkind, luisterkind-afstemming, aarden, gronden, aardingsproducten, Earthing Nederland, kortingscode, alternatief advent vieren, HSP Challenge Maandje Minderen, Maya Inzichten spel, 2012 Inspiration cards, bijenvoedselbank, Pollinators, Corona, voor jezelf zorgen, healing garden, Dr Bates methode, bril, HSP Zomer-bingo, lifecoach.

HOOGGEVOELIGE PERIKELEN ~Taboe: hoeveel uur slaap heb jij nodig?

Hoeveel uur slaap heb jij per nacht nodig?

Je hoort verschillende berichten over hoeveel slaap een mens nodig heeft. Meestal wordt er 7 a 8 uur gezegd. Er zijn mensen die met 4 a 6 uur slaap per nacht kunnen. Ieder lijf is anders, maar mijn lijf redt het absoluut niet met 4 a 6 uur slaap. Mijn lijf redt het niet eens met 7 a 8 uur slaap. Dan kom ik nog steeds uren te kort. Als ik de wekker niet hoef te zetten en zelf wakker wordt, is dat meestal met 10 uur slapen. Ik merk dat ik blij word als ik 10 uur kan slapen. Ik voel me dan uitgerust en fit en ben klaar voor de dag, ik heb zin in een nieuwe dag. Tegelijk is het een beetje taboe om te zeggen dat je 10 uur slaap nodig hebt. Want dat is wel heel veel, als je de gemiddelde slaaptijd moet geloven. Tja, zo werkt het voor mij. Ik heb al lang geleerd om mijn gevoel te volgen, om mijn lijf te volgen.

Slaap ik dan 10 uur achter elkaar? Nee, het duurt vaak even voor ik in slaap val. Bovendien draai ik met regelmaat. Mijn rug/scoliose vindt het niet prettig als ik de hele nacht in 1 houding lig.

Kun je slaap inhalen?

Het komt voor dat ik vroeg op moet en te laat op bed lig en soms maar 8 of minder uur kan slapen. Dan ben ik niet uitgerust wakker. Ik voel me moe en minder fit. Ik weet dat ik later ergens een aantal uur moet bijslapen, moet inhalen.

– Soms doe ik dan ’s middags een powernap als ik thuis ben. Ik neem mijn steen (bergkristal) mee en soms komt kat Snoes erbij liggen. Na dat half uur voel ik me altijd weer opgeladen. En nee, dan slaap ik ’s nachts ook gewoon.

– En als het heel erg is en ik aan het eind van de week teveel (voor mij) te korte nachten heb gehad, dan zet ik bv zaterdag de wekker niet en slaap ik nogal eens de klok rond. Ik geef eraan toe. Natuurlijk helpt het dat ik geen kinderen heb die vroeg op zijn. Ik heb alleen de kat die vroeg eten wil. En het geluk dat als ik mijn bed weer induik, ik me omdraai en even later gewoon weer verder kan slapen.

Voldoende slapen is zo belangrijk

Goed slapen is voor iedereen belangrijk. Als we slapen gebeurt er veel. 😴 Slapen is een ontstekingsremmer en maakt je minder vatbaar voor ziektes. Het balanceert de hormoonhuishouding. Het zorgt dat je positief in het leven staat. Je stresslevel daalt. Het vermindert je hongergevoel. Het vergoot je creativiteit en geeft je hersenen een boost. Het verbetert de concentratie, je productiviteit en sportprestaties. Het zorgt dat je langer en gezonder leeft.

Voor hooggevoelige personen is voldoende en goed slapen nog belangrijker. We hebben meer indrukken te verwerken dan een niet hooggevoelig persoon. En laat dat nou net tijdens het slapen gebeuren. Het is een belangrijk moment om bij te tanken en op te laden.

En jij?

Ik ben benieuwd hoeveel uur slaap jij nodig hebt. Misschien is het meer dan je nu denkt. Of misschien is het minder dan je nu denkt. Wees daarin eerlijk naar jezelf. Kijk welke keuzes jij kunt maken om daarin goed voor jezelf te zorgen. Wat kun je veranderen? En ook dat mogen kleine stapjes zijn. Heb jij nog tips voor ons? Laat ze gerust hieronder weten in de reacties.

Goed en voldoende slapen, het is de moeite waard om eens te onderzoeken hoe dat voor jou is.❤️

Marieke op het Strand, HSP, Den Haag, Marieke Verkerk, IntuĂŻtie, cursus, Heel de natuur in jou, workshop, Van Hobbel naar H.I.P, hooggevoelig, luisterkind, luisterkind-afstemming, aarden, gronden, aardingsproducten, Earthing Nederland, kortingscode, alternatief advent vieren, HSP Challenge Maandje Minderen, Maya Inzichten spel, 2012 Inspiration cards, bijenvoedselbank, Pollinators, Corona, voor jezelf zorgen, healing garden, Dr Bates methode, bril, HSP Zomer-bingo, lifecoach, slaap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *